02/07/2024 0 Kommentarer
Registrering af arbejdstid
Registrering af arbejdstid
# Nyheder
Registrering af arbejdstid
Fra FIN
Registrering af arbejdstid – Nye regler pr. 1. juli 2024
Folketinget vedtog i januar 2024 Lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter. Det vil i praksis sige, at der pr. 1. juli 2024 indføres blandt andet krav om obligatorisk registrering af arbejdstid.
Registrering af den daglige arbejdstid er fra den 1. juli 2024 lovpligtigt for alle ansatte.
Registrering af arbejdstiden skal understøtte direktivets regler om hviletid og maksimal ugentlig arbejdstid, og der er derfor tale om beskyttelseshensyn overfor de ansatte.
Der er ingen specifikke form- eller systemkrav til tidsregistreringen. Registreringen kan derfor ske manuelt, analogt eller elektronisk. Hvis den ansatte får udleveret en arbejdsplan, kan denne også tjene som registrering af arbejdstid, såfremt eventuelle afvigelser tilføres den udleverede plan.
Arbejdsgiver er forpligtet til at gemme oplysningerne i 5 år, og oplysningerne skal kunne tilgås af den ansatte selv, så længe ansættelsesforholdet består.
Til præster: Brug af Outlook til tidsregistrering
By-, Land- og Kirkeministeriet har udgivet deres 'Nyhedsbrev nr. 48', som primært handler om det nye regler om registrering af arbejdstid.
Nyhedsbrevet kan læses her
Til nyhedsbrevet hører et bilag med vejledning til anvendelse af Outlook som redskab til brug for registrering af arbejdstid. I bilaget fremgår det at: "By-, Land- og Kirkeministeriet har efter drøftelser med biskopperne og Præsteforeningen besluttet, at præster og provster skal anvende Microsoft Outlook til registrering af deres daglige arbejdstid."
Læs bilag med vejledningen til tidsregistrering i Outlook her
Til menighedsråd: Registrering af arbejdstid for alle ansatte
Menighedsrådenes ansatte skal registrere arbejdstid pr. 1. juli 2024. I skal derfor overveje, om der kan anvendes et eksisterende system, om registrering skal ske manuelt eller om I vil købe et system til registrering. Det er lettest for jer at administrere, hvis de ansatte, så vidt muligt, anvender samme metode.
Læs mere hos Landsforeningen af menighedsråd
På FIN ligger en vejledning til menighedsrådene vedrørende registrering af ansattes arbejdstid:
1. Klik på VEJLEDNINGER øverst på siden
2. Klik på pilen ved punktet ”Menighedsrådet som arbejdsgiver – forhold under ansættelsen”
3. Klik på SE VEJLEDNING
4. Klik på pilen til højre i punktet "2. Arbejdsplanlægning”
5. Find skemaet i punkt 2.8, ”Registrering af arbejdstid”
Skemaet kan hentes her (Excel- fil)
Brug ChurchDesk til tidsregistrering
Menighedsråd der bruger ChurchDesk kan orienterer sig i det nye værktøj til tidsregistrering. Det bliver tilgængeligt fra 1. juli og er inkluderet i alle abonnementer uden merpris. Der afholdes et gratis webinar, torsdag den 4. juli kl. 13 - 13.30. Tilmed jer her. Webinaret bliver optaget, og I får optagelsen tilsendt efterfølgende.
Kommentarer